FIGHT STRESS !

Uppdaterad: 21 aug 2019

#6FightStress

Booom! 2014 mötte jag väggen.


2013 var jag en av 30 000 som sjukskrev sig för utbrändhet - Jag hade struntat i alla varningssignaler...

Som entreprenör höll jag högt tempo, hade flera företag, många projekt och engagemang i allt, samtidigt försökte jag vara en bra pappa.


”Om man häller i för mycket vatten i ett glas, och inte fattar att man måste tömma glaset då och då så rinner det över till slut”.


2013 fick hjärnan nog.

Det var vidrigt, orkade ingenting och allt var ett mörker.

Doktorn ville skriva ut antidepressiva tabletter -men jag vägrade.

( Jag är inte emot medicin men anser att man i sista hand skall använda piller )

Jag läste på och insåg att på fem år hade recepten i Sverige ökat från 485 000 till idag över en miljon! Sjukskrivningar på grund av stress hade ökat med 359 % under åren 2010-2017.

-Vår livsstil skördar sina offer och jag var en av de över 35 000 personer som varje i år sjukskriver sig för stressrelaterade sjukdomar.

Men ett piller om dagen förändrar inte hur man lever…


”Höjden av dumhet är att göra samma sak om och om igen och samtidigt förvänta sig ett annat resultat”. (Albert Einstein).


Konklusionen är således att man måste alltså helt enkelt ändra sin livsstil.

Idag är jag nästan helt återställd, även om man har tunnare is under fötterna än dem som inte har gått in i väggen.

Vägen från utbrändhet till balans blev ett eget koncept som jag döpt till 5-stegs programmet. . Jag pluggade om stress, gick på mindfulnesskurser och hade stor hjälp av doktor Jill Taube som hjälpte mig att snickra ihop konceptet.

-Jag var tvungen att hitta en väg tillbaka.


När jag kände att jag hade hittat en bättre balans provade jag konceptet på andra.

En träningsgrupp bestående av 12 personer som också hade problem med stressrelaterade symptomer, var sjukskrivna för utbrändhet, hade sömnproblem etc.


Resultatet: 9 av 12 hade redan efter tolv veckor i programmet känt att de mådde mycket bättre och att de upplevde att de hade fått kontroll över vardagen.


Idag driver vi flera personer som kämpar för att få företag att lägga in fysisk aktivitet på arbetstid, samt utbildar andra. Dvs ge ramar för att inte gå in i väggen.


Här är 6-stegs programmet:

Steg 1 är Fysisk aktivitet enligt forskning som är framtaget för att motverka utbrändhet mm. Ni vet att det finns en bok FASS med alla möjliga otrevliga sjukdomar. Men det ni inte vet är att det finns en annan bok, nämligen FYSS. (Fysisk aktivitet i. Sjukdomsprevention och. Sjukdomsbehandling).

Enligt forskningen tog jag fram ett träningsprogram som jag kallar FightStress, där jag blandar kampsport och fys, men också återhämtningsövningar.


Steg 2 är Strukturer. Livspusslet får man fanimej aldrig ihop men ett dagspussel kan man kontrollera. Sagt och gjort tog jag fram ett pusselsystem med olika färgkoder för att planera stress men också återhämtning och fysisk aktivitet.


Steg 3 är Levnadsvanor, kost, sömn och tips för att hitta balans.


Steg 4 är återhämtning. Golf, jaga i skogen, eller fiska kan vara ett sätt at koppla av men är svårt att förklara för chefen att man helt plötsligt måste gå och fiska eller jaga älg. Mindfulness är effektivt men möts av skeptisk och några av polarna himlade några med ögonen och säger att det där är flum-dum-grejor. Men jag har tränat japansk stridsteknik i över tio år där man kom i kontakt med samurajernas Bo-shi-do. Som slarvigt översatt betyder krigarens väg. Krigarna som tränade stridstekniker men också hade konstformer som teservering och kalligrafi. Men de praktiserade framför allt meditation för effektivitet.

Vi tränade zen-meditation för att skärpa våra sinnen, rensa hjärnan inför träningen och vara fokuserad när vi tränade tekniker, svärd och olika kampredskap.


Meditation är återhämtning men framför allt gör att man blir mer effektiv, lugnare och mer fokuserad. Det är inget flum över det -säg det till en samurai (om de hade levat idag).


Steg 5 är Hållbara mål.

Mycket ser bra ut på papper men hur i helvete får man in återhämtning och träningar i verkligheten?

- Ja för oss som har smällt in i väggen har inget val helt enkelt. Man måste kämpa för att hitta balans igen.

Ni som inte har mött väggen måste få ramar för att inte smälla. Vårt Dagspussel är en snitslat bana och för att sätta upp mål så har vi en metod AIM som man använder för att nå realistiska mål med fysisk aktivitet och återhämtning.


Steg 6 är inspiration. Genom att träffa andra som har hittat balans igen, eller de som kämpar. Det är genom att träna ihop, vara med i våra forum, gå på utbildningar så hjälper det mig att kunna prata om hur man kan hitta tillbaka.

Så den 25 nov så bjuder jag in de som känner att de behöver ramar mot stress till en träff i ett par timmar på Stadion.

Kontakta mig via FB för dig som behöver för mer info.

#Fight Stress #6Stegsprogrammet.


Vill du veta mer eller göra en intresseanmälan? 
Kontakta oss genom kontaktformuläret.